UTMANINGEN
En terminalyta om 72.000 m2 skulle anläggas för godsomlastning från lastbil till järnväg och vice versa. Mycket tung trucktrafik vid omlastning förväntas. Första ytan var på sammanlagt 36.000 m2, och kunden var tvungen att använda hälften av ytan, och då den yta som förväntas belastas allra mest.
LÖSNINGEN
NCC ombesörjde markentreprenaden, och första etappen hade bundet bärlager och Ecoprec® som sättmaterial.vid första etappen och sedan lade vi Hexastenen på plats. I Umeå grundlade vi vår metodik, med snabb logistik runt själva läggningen, vilket gör att vi nu lägger ca 1000-2000 m2 per dag med en maskin.
kundomdöme
-
Vi har sedan starten hösten 2010 fram till hösten 2014 använt den belagda ytan med två containertruckar om ca. 4-5 timmar körtid i snitt per dag. Truckarna har en totalvikt på 85 ton. Uppskattar antalet lastbilar som kör på ytan till 30-50 st varje dag. Ytan har inte satt sig någonting under hela denna tid. Vi har också snöröjt ytan med hjullastare i olika storlekar och upplevt att plattorna tål väldigt mycket, och under loppet av dessa fem år vi nu haft öppet är det enbart några få små skrapmärken. Vi som operatör som har använt denna stenbelagda yta är väldigt nöjda, likväl vår maskinleverantör som uppfattar däckslitaget som mindre.
projekt: kombiterminalen i umeå
UPPDRAGSGIVARE
NCC
STORLEK PÅ YTAN:
72.000 m2 Hexasten