Hällar som håller för tung trafik

 In Terrakomp

Den samlade erfarenheten är att granithällar och busstrafik inte går ihop. Därför sa byggledare Jesper Friberg, blankt ”nej” när arkitekten ritade in granithällar i ett gångfartsområde för all sorts trafik. Men, med hjälp av kreativitet och ny teknik flyttade han tillsammans med Stenteknik fram gränsen för vad som är möjligt att bygga av granithällar.

Norrtälje växer. I det vackra hamnområdet byggs nu bostäder till 5000 personer. Jesper Friberg på Bylero är byggledare för projektets markarbeten, bland annat ett gångfartsområde på Roslagsgatan, i anslutning till Hamnplan.

Granithällar och busstrafik går inte ihop

– Här går all sorts trafik, inklusive bussar och lastbilar. Trafiken ska ta hänsyn till fotgängare så målsättningen är att gångfartsområdet ska se ut som ett torg. Därför ritade arkitekten in samma typ av granithällar på gångfartsområdet som på Hamnplan. Och då sa jag ”nej, det går inte”. Erfarenheten säger nämligen att granithällar och busstrafik inte går ihop, eftersom hällarna spricker, berättar Jesper.

Hamnplan vid Roslagsgatan i Norrtälje, som byggts om till ett gångfartsområde. Ytan har byggts av fabrikstillverkade byggmoduler av granihällar och betong, och platslagda smågatsten
Alla typer av trafik ska samsas med fotgängare på nybyggda gångfartsområdet på Roslagsgatan i Norrtälje

Därför spricker hällar av belastning

Det finns flera utmaningar med att ha hällar i en körbar yta. Till att börja med är de slätare och ger lägre friktion än gatstenar. Det gör att hällarna glider omkring som tvålar i ett handfat om ett fordon exempelvis skulle tvärbromsa. På grund av att de är så stora reser sig dessutom hällarna i ena änden om de punktbelastas i den andra. Följden blir att de vickas loss, nöts sönder, och spricker, vilket har gjort det till en dyr historia för alla som provat.

Ringde runt i kommunerna

Jesper Friberg vet, för i jakt på en lösning han har ägnat mycket tid åt att ringa runt till kommuner som provat, för att höra hur de gjorde.

– Svaret var alltid att ”vi har gjort om det, för det funkar inte”.  Hällarna håller en säsong, sedan har dom spruckit. Så dom bygger om istället. Lägger ner miljontals kronor på hällar som inte fungerar, sen bygger dom om det och lägger asfalt eller något annat, berättar Jesper, och nämner Uppsala som exempel.

“Hällarna håller bara en säsong”

Prefabricerade moduler löste problemet

Någonstans i den vevan väcktes idéen om att det kanske går att prefabricera byggmoduler i fabrik istället för att platslägga. Jesper kände till Stentekniks fabrikstillverkade naturstensmoduler, Terrakomp sedan tidigare, så han slog en signal till Thomas Andersson på Stenteknik för att höra ifall det var möjligt att använda samma konstruktionsmetod för att bygga med granithällar. Och svaret var “ja, vi tror det”, för Stenteknik hade själva redan tänkt i de banorna.

Granithällar som gjutits ihop til en modul i fabrik och satts ihop till en yta i Norrtälje som tål tung trafik.
Granithällar som är 600, 500 och 400 X 350 mm bildar ytan på gångfartsområdet vid Hamnplan i Norrtälje

“En hållbarhet på 30 år”

Som alltid är det bättre att veta än att tro, så Stenteknik började laborera med sin tillverkningsprocess för att på bästa sätt byta de ordinarie gatstenarna mot hällar av granit.

Men med hjälp av den patenterade konstruktionsmetoden för Terrakomp har det visat sig vara möjligt att låsa fast hällarna i den gjutna modulen. Därmed går det nu att skapa en köryta som står emot hög belastning och motverkar spårbildning.

Testade moduler under vintern

För att testa tekniken i verkligheten gjöt Stenteknik två moduler på prov och fraktade dem till Norrtälje. Där lades de ner i marken på byggområdet.

– Alla våra tunga maskiner som fullastade betongbilar och annat har kört över modulerna hela vintern, så vi är ganska säkra på att det här kommer att hålla fint. Vi räknar med en hållbarhet på 30 år, säger Jesper.

Modulerna har lagts ner i sektioner med hårdfogade handlagda smågatsten emellan.

Halverad byggtid

En annan vanlig utmaning när man bygger om gator och torg inne i tätorter är att trafiken måste stängas av och ledas om. Förutom allt bök det innebär för trafikanter så påverkar det ofta även butiker och näringsliv på ett negativt sätt. Men med prefabricerade stenmoduler kan byggtiden kortas.

– Den här ytan byggde vi på 14 dagar. Om vi hade gjort den på vanligt vis så hade det kanske tagit det dubbla, menar Jesper Friberg.

Hamnplan i Norrtälje, konstruerat av naturstensmoduler sammansatta av granithällar.
Gångfartsområdet är byggt med sektioner av hällar, där ytorna mellan dessa är handlagda med smågatsten.

Fakta om granithällsmodulerna i körbanan i Norrtälje

Körbar yta: 510 m², varav 335 m² hällar och 35 m² Terrakomp-ramper.
Montagetid hällar & ramper: ca 6 dagar.
Montagetid inklusive platslagda smågatsten: 12 dagar.

KONTAKTA OSS

Vi är inte inne för tillfället, men ställ gärna frågan här, så återkommer vi så fort som möjligt.

Not readable? Change text. captcha txt
Porträtt på Hanna Nyström, Platschef NRC Group i Karlstad, som berättar om hur det är att bygga farthinder med hjälp av Terrakomp modulerRefug av Terrakomp ökar trafiksäkerheten på E4